Interview: Channel Zero deelt kritische uppercut uit met nieuw studioalbum

Let the games begin! Na de akoestische release ‘Unplugged’ (2015) zetten Franky De Smet-Van Damme en de zijnen opnieuw een in your face wall of sound neer die zijn gelijke niet kent in het metalcircuit. De kritische uppercut ‘Exit Humanity’ (release: 27 oktober) is intussen het derde studioalbum sinds Channel Zero na een lange break opnieuw begon op te treden in 2010. Gitarist Mikey Doling nam de productie van de nieuwe plaat voor zijn rekening en Sen Dog, van rapformatie Cypress Hill, is een opmerkelijke gast op ‘Exit Humanity’.

Interview: Channel Zero deelt kritische uppercut uit met nieuw studioalbum © Channel Zero

Let the games begin! Na de akoestische release ‘Unplugged’ (2015) zetten Franky De Smet-Van Damme en de zijnen opnieuw een in your face wall of sound neer die zijn gelijke niet kent in het metalcircuit. De kritische uppercut ‘Exit Humanity’ (release: 27 oktober) is intussen het derde studioalbum sinds Channel Zero na een lange break opnieuw begon op te treden in 2010. Gitarist Mikey Doling nam de productie van de nieuwe plaat voor zijn rekening en Sen Dog, van rapformatie Cypress Hill, is een opmerkelijke gast op ‘Exit Humanity’.

Franky De Smet-Van Damme:
’Exit Humanity’ is geen conceptalbum. Ik zing wel over zaken die er globaal toe doen. Zo gaat ‘Elephant In The Room’ over Donald Trump.”

Seven Antonopoulos: “Ik vind het goed dat de teksten gelinkt zijn aan de actualiteit. Naast het trump issue belicht Franky ook hete hangijzers als de vluchtelingenproblematiek, religie en de opwarming van de aarde.”

De Smet-Van Damme: “Iedereen lijkt uit de lucht te vallen als een orkaan ravage aanricht, maar ik denk: hoe lang kunnen we nog de ogen sluiten en doen alsof we er iets aan zullen veranderen? De natuur zal het wel in onze plaats doen. Met een nieuwe plaag, of zo. Het is slechts een kwestie van tijd. Dat is geen doemdenkerij, maar puur realisme. Channel Zero heeft altijd wel die donkere kant gehad. We zijn niet de meest happy band ter wereld. De realiteit is nu eenmaal niet altijd mooi. Iemand moet het daarover hebben. (lacht).”

“Een serieuze slag in het gezicht van de realiteit, hè.”

“Een serieuze slag in het gezicht van de realiteit, hè.” © Channel Zero

Ondanks de wrange rampspoed heeft de graphic novel-lay-out van Patrick Cornelis ook iets tragikomisch: ‘cause of death: religion’, staat in het booklet vermeld bij de single ‘Blood Letters’.
 
Mikey Doling: “Een serieuze slag in het gezicht van de realiteit, hè.”

De Smet-Van Damme: “We proberen altijd een balans te vinden tussen ernst en humor. We willen belangrijke thema’s opwerpen. Maar niet zonder een stamp uit te delen.”

Doling: “De inhoud van onze songs is niet opbeurend maar dat is ok. We spelen heavy metal, man. We hebben het niet over madeliefjes en eenhoorns. Luister naar de platen van Black Sabbath. Word je depressief? Nee toch? Welaan, dan.”

De Smet-Van Damme: “Het is gek. Door de lawine aan negatieve nieuwsberichten is er een soort gewenning ontstaan. Onze kinderen zien beelden van afgehakte hoofden. Precies alsof het om onschuldige horrorfilms gaat. Maar dat is helaas niet het geval. Het is levensecht.”

Doling; “De titel van onze nieuwe plaat is in die zin veelzeggend. ‘Exit Humanity’: als we zo verder doen, gaan we het hier niet lang meer uitzingen. Door oorlog, vervuiling, politiek en religie helpen we onszelf vroeg of laat om zeep. There’s a big exit there.”

De Smet-Van Damme: “Daarnaast worden we ook geleefd. Wie niet kan volgen, is er aan voor de moeite. We zijn heel erg afhankelijk geworden van sociale media en smartphones. Ik pleit zelf ook schuldig. Waar zal het ons brengen? De informatiestroom heeft het van ons over genomen. Het is gezond om dat te beseffen. Als band moet je ook alert zijn om aanwezig te blijven. Een cd uitbrengen is nu bijna old skool in tijden van Facebook live. Binnen vijftig jaar zullen de fans misschien een album van Channel Zero downloaden in hun oor. (lacht) Niet dat ik tegen positieve evolutie ben, hoor. Ik weet alleen niet of de periode waarin we nu leven echt zal herinnerd worden op geschiedkundig vlak. Alles gaat heel snel. Wat is de reële waarde nog? Ik stel me er vragen bij. Als band proberen we een verschil te maken. Met ‘Exit Humanity’ willen we voor een stabiele factor zorgen.”

"Waarom zijn mensen zo wreed voor elkaar? Ik snap het niet."

"Waarom zijn mensen zo wreed voor elkaar? Ik snap het niet." © Channel Zero

De nood om iets relevants te vertellen is groot?
 
De Smet-Van Damme: “Als artiest wil je bijna uitspuwen wat je te zeggen hebt. Ik beweer niet dat ik de wereld ga veranderen, maar doen alsof er niets verkeerd loopt is ook geen oplossing. Channel Zero is een kritische band, dat is waar. Zoals Mikey zei: we schrijven geen songs over bloemen. Hoewel, misschien wel over black flowers. (lacht)
Weet je, ik geloof heel hard in het toeval. ‘Blood Letters’ hebben we gemaakt naar aanleiding van de aanslagen in Brussel. Het weirde is dat de single uitkwam op het moment van de recente aanslag in Manchester. Een vreemde speling van het lot. Het is hard. Waarom zijn mensen zo wreed voor elkaar? Ik snap het niet.

Antonopoulos: “Gelukkig is muziek een uitlaatklep.”

Doling: “We zijn vier dudes die heel graag samenspelen. Het is niet meer dan dat. Us against the world? Welnee.”

De Smet-Van Damme: “Het is meer de wereld tegen ons. We overwegen onze naam dan ook te veranderen in Cripple Zero (lacht). Nee, we mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds de energie hebben om muziek te maken. We geloven er nog altijd in. Velen dromen ervan maar ik zeg altijd: je moet het vooral doen. Het mag niet louter een droom blijven.”

Antonopoulos: “Ik ben heel enthousiast over de nieuwe plaat. It’s really good. ‘Exit Humanity’  is actueel, modern, heavy en waarachtig. We zijn trouw gebleven aan waar de band voor staat. Alles viel op zijn plaats. Persoonlijk voelde ik wel wat druk om het goed te doen. Sinds het spijtige heengaan van Phil Baheux in 2013 is ‘Exit Humanity’ de eerste Channel Zero-plaat waar ik als drummer bij betrokken ben.”

Doling: “Phil was zo’n unieke, energieke persoon. Het leek onmogelijk om hem te vervangen, maar met Seven beschikken we over iemand die perfect geknipt is voor de job. Ik had Seven uitgenodigd om in L.A. sushi te gaan eten. Wat als ik nu eens jullie nieuwe drummer zou worden?, vroeg hij. Yeah, die rol is op je lijf geschreven, was mijn antwoord. Zo gemakkelijk ging het.

Antonopoulos: “Het gebeurde gewoon en het bleek te werken.”

Franky: “Het lot heeft zijn werk gedaan. Soms moet je er niet te veel over nadenken. Go with the flow als je de vibe voelt.”
 
Bedankt voor het gesprek.
 
www.channel-zero.be

facebook.com/thebandchannelzero

Dit artikel maakt mij
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Dossiers

Meer dossiers
Top