The Weeknd verbreekt samenwerking met H&M na "aanstootgevende" reclamefoto © BELGA

Abel Tesfaye, alias The Weeknd, verklaart dat hij "geschokt en beschaamd" is door de ophefmakende reclamefoto van H&M, waarop een zwarte jongen staat die een trui met het opschrift 'Coolest Monkey in the Jungle' draagt. De artiest verbreekt daarom de samenwerking met de Zweedse modeketen, zo meldt de Amerikaanse muzieksite Pitchfork vandaag. H&M heeft intussen verklaard de controversiële hoodie niet langer te koop aan te bieden.

"Ik werd deze ochtend geschokt en beschaamd wakker door deze foto. Ik voel me zwaar beledigd en zal niet langer samenwerken met H&M", tweette The Weeknd. Die samenwerking begon in 2017, toen hij voor zijn XO-lijn als model aan de slag ging in enkele campagnes van de Zweedse modeketen.

Nadat verscheidene bekende namen - waaronder muzikant Questlove en voetballer Romelu Lukaku - hun verontwaardiging uitdrukten over de reclamefoto, die door velen als racistisch bestempeld wordt, kwam H&M met excuses. Het bedrijf reageerde met de stopzetting van de verkoop van het product en kondigde een grondig onderzoek aan naar het incident.